Uitnodiging

ingevoerd op 20-2-2014

Februari 2014

Zeer geachte collega,

Namens de Stichting Manuele Geneeskunde richt ik mij tot u, enerzijds om ons contact warm te houden, anderzijds tot behoud van het manueel geneeskundig gedachtegoed.

Enkele jaren nadat wij de opleiding tot arts voor manuele geneeskunde hadden overgedragen aan de NVOMG, moesten wij vaststellen dat er nauwelijks nog AIO’s werden opgeleid volgens ons model. Ook aan het theoretisch onderwijs werd in toenemende mate minder aandacht besteed. Dit bracht ons op de gedachte om een enquête onder de leden van de vereniging te houden, en hun mening over het behoud van het MG-gedachtegoed te vragen. Hieruit kwam overduidelijk naar voren dat er een ‘incompatibilité des humeurs’ tussen de beide bloedgroepen bestond, en dat het MG-gedachtegoed door de omg-artsen als te moeilijk en niet meer haalbaar werd afgewezen, terwijl de MG-leden de teloorgang ervan bevestigden. Het afnemend aantal in de NVOMG participerende MG-leden, zeker wat betreft de parttimers, zou hiervoor eveneens symptomatisch zijn. Deze uitkomst van de enquête heeft het bestuur van de SMG in hoge mate verontrust, reden genoeg om op zoek te gaan naar andere wegen.

Teneinde het MG-gedachtegoed te borgen zijn we toen in gesprek gegaan met de SOMT (Stichting Opleiding Musculoskeletal Therapie) te Amersfoort, ooit in Eindhoven ontstaan onder de SMG vlag. Onze vraag aan hen was of zij ons behulpzaam konden zijn bij het vinden van mogelijke oplossingen. Deze samenspraak leidde in korte tijd tot een in onze ogen unieke oplossing, namelijk de realisatie van een parttime universitaire opleiding in manuele geneeskunde en manuele therapie voor artsen, verzorgd door de Vrije Universiteit van Brussel in samenwerking met de SOMT. Deze opleiding leidt tot de titel Master of Science (MSc) Manuele Therapie, met uitstroomrichting Manuele Geneeskunde. Door de SMG zal bovendien een deeltijd hoogleraar Manuele Geneeskunde aan deze opleiding worden toegevoegd. Tot onze grote vreugde is deze opleiding in september j.l. met subsidie van de SMG van start gegaan met acht cursisten.

Onze bezorgdheid strekt zich verder uit tot de eerder door ons opgeleide MG-artsen. Graag zouden wij zien dat er een nieuw platform zou ontstaan voor deze grotendeels parttime MG-artsen. We hebben de SOMT (binnenkort “Universiteit van Amersfoort”) bereid gevonden om in samenwerking met de SWOMM (onze oud-docenten) een life-long learning programma op te gaan stellen, dat ten dele ook aan zal sluiten bij de MSc-MT opleiding. Wij verwachten hieruit toenemende herkenbaarheid en inspiratie voor onze MG-artsen. Op deze manier hopen we op hernieuwd contact tussen onze oud-cursisten, en natuurlijk willen wij er alles aan doen om ons diagnostisch aanvullend manueel geneeskundig onderzoek reguliere erkenning te bezorgen.

Bijgaand treft u een eerste uitnodiging van de VUB-SOMT-SMG voor kennismaking en informatie m.b.t. Symposium Nekpijn, MG-nascholing en de MSc-MT opleiding.

Met collegiale groet,

Dr. Leo van Deursen, arts voor manuele geneeskunde n.p.
Bestuurslid SMG

Aanmelden voor Symposium of voorlichtingsavonden MSc opleiding via www.somt.nl/manuele-geneeskunde/praktisch